Вестник Земя

                       Коопмедия                      ЦКС
                      НАЦИОНАЛЕН КООПЕРАТИВЕН ВСЕКИДНЕВНИК

Вестник Земя - първа страница

Пет26042019

Брой 336, Година XXVII

            Валута: 1 USD = 1.74487 BGN1 GBP = 2.2599 BGN1 CHF = 1.71324 BGN
Back Вие сте тук:Начало Позиция (2) Не е луд този, който продава F-16, а този който го купува

Не е луд този, който продава F-16, а този който го купува

Налаганото мнение, че един такъв мащабен проект е преди всичко политическо решение, обезсмисли работата на високоподготвени специалисти и демотивира военнослужащите на ВВС

Както вече е известно, парламентът даде зелена севетлина на правителството, да започне ускорени преговори за закупуването на нов боен самолет Ф-16 блок 70. Това разбира се стана възможно със 130-те гласове на управляващата коалиция и ДПС, против гласуваха 84, въздържали се липсваха.

Чрез медиите, българската общественост разбра за старта на една от най-мащабните сделки у нас през последните години. Очакванията на обществото и преди всичко на военните бяха за сериозни, задълбочени и отговорни дебати в Народното събрание. В действителност, един милиарден проект, бе дискутиран вяло, неаргументирано, със силно партийно пристрастие, прибързано, с определен лобизъм, авторитарно,

без широко обсъждане и зачитане мнението на утвърдени летци, експерти и специалисти.

Нещо повече в така нареченото обсъждане се изявиха такива бисери на остроумието, които си нямат никаква представа от проблемите за нов боен самолет. Появиха се отново постоянните дежурни говорители в няколко телевизии и вестници. Отново оставаме с впечетлението, че в бъдещите преговори ще се решават останалите важни въпроси, че тепърва предстоят задълбочени проучвания и дебати. Отново почти всичко се оставя за близкото и по-далечно бъдеще. За мен, причина на тези закъснели обсъждания, са нарушените принципи и подхода при вземането на решението правителството да започне преговори с американската страна за закупуването на самолетите Ф-16.

Не е тайна, че „най-прозрачната сделка“ ще се обсъжда тайно.

Погазването на основните норми при провеждане на конкурса

и предприетите стъпки за сключване на тази сделка не може да скрие недоверието на българското общество и убеждението за налагане на нечестни машинации, лобизъм и задкулисие, „чупки“ пред по – силния брат и обобщено казано – типичният български далавераджийски манталитет.

Интересното е, че отговорни фактори, заемащи в момента важни постове в държавата, продължават да убеждават нашата общественост с целенасочени неистини, а в определени моменти и безспорни лъжи. Целта е една, да се заблуди електората, да му се поднесе информация за правилността на избора, без да се съобразяват със заложените в проекта и гласувани от НС изисквания за придобиване на новия боен самолет.

Мощното лоби на „Локхийд Мартин“

ежедневно в пресата и телевизионните студия настройват българските читатели и зрители за правилността на избора, като се набляга на високите оперативно – тактически и летателно-технически характеристики на самолета Ф-16. Същевременно се пропускат основни изисквания заложени от НС и от утвърдените финансово-икономически параметри, като цена на сделката, начин на плащане, финансовите разходи за поддържане на самолета и още много други важни фактори, които в бъдеще значително ще затруднят бюджета на МО.

Ако се направи една ретроспекция на продължилия над 10 години процес на придобиване на съвременен изтребител за Военновъздушните сили на Република България, ясно ще проличи, как с годините постепенно се „размива“ мястото и значението на военната експертиза. За тези години бе положен неимоверен труд на авиационните експерти да формират и предложат всеобхватен документ, позволяващ да са направи безпристрастен избор и да се закупи един полезен за България изтребител. С определени решения на досегашните правителства на ГЕРБ, със създадената в НС (28 юни 2017), по предложение на Цветанов и група депутати от ГЕРБ, на Временна комисия за проучване изпълнението на процедурата по избор на нов тип боен самолет, този процес ту се отлагаше в бъдещето, ту се моделираше уж в правилната посока и в крайна сметка идеята беше да се стигне до „правилният избор“ на изтребител.

Същевременно никой от комисията не коментира направените през 2016г. постъпки от Института по отбрана да бъдат включени и определени военно-политически изисквания, което още тогава бе сигнал че се извършва мащабна манипулация на проекта за нов многофункционален изтребител за Военновъздушните ни сили. Ръководството на института се опита да промени критериите за оценка и методиката за оценяване на изтребителите, така че на първо място да бъдат класирани употребявани Ф-16 от Португалия, чиято възраст е повече от 30 години. Те се нуждаеха от пълна модернизация на двигателите, авиониката и софтуера и цената им бе доста солена — 9 броя Ф-16 блок 15 за 1,5 млрд. лв. За нещастие скандалът с променените критерии стигна до комисията по отбрана в парламента и така опитите за лобиране и фалшифициране бяха блокирани и прекратени.

На 1.10.2018 г.в Министерството на отбраната бяха отворени офертите от фирмите участнички в конкурса в реда на тяхното получаване. Първият пакет беше предложение на САЩ за нов самолет Ф-18, второто предложение беше отново от САЩ — за нов самолет Ф-16, третото — за нов самолет “Грипен“ от Швеция, а четвъртото предложение е за употребявани “Юрофайтър“ от Италия. Всички фирми участваха с оферти отговарящи на изискванията със следната рамка: придобиване на 16 самолета за 1,8 милиарда лева на разсрочено плащане за 10 години.

Доставките на изтребителите „Грипен“ за Чехия и Унгария бяха направени на базата на дългосрочни междуправителствени договори за финансов и оперативен лизинг. Унгарците придобиват самолета срещу финансов, а чехите на оперативен лизинг. При финансовия лизинг за определен период се дължи определена сума и в края изтребителят става собственост. При оперативния лизинг самолетите не са собствени в нито един момент — само се ползват. Без да агитирам за самолета „Грипен“ ще запозная читателите с публичната информацията, че в Унгария са разкрити около 10 хил. работни места след сключване на договора. Програмата за индустриално сътрудничество на „Грипен“ (офсет) надмина предвиденото в договора и донесе на Чехия 1.16 милиарда евро за периода 20042014г., срещу платените 980 милиона евро за придобиването им. И понеже, в милиардната сделка в нашата страна, тепърва започват да се уточняват параметрите, ще отбележа, че експлоатационните разходи за самолета Ф-16 са от 7 до 8 пъти по-високи от тези на самолета „Грипен“, с което и най-непредубедения българин може да направи сметката, коя стока през цялото време на нейната експлоатация ще му излезе по-евтина. Всеизвестно е, че експлоатационните разходи за един самолет са около 6570% от общите разходи, които се заплащат сумарно по време на неговия жизнен цикъл.

Накратко, като извод, от предложената информация за размисъл и коментар, българинът има една поговорка: „Не е луд този, който яде баницата, а този, който му я дава“. Хубава поговорка, вярна, но тя изглежда важи само за нас обикновените граждани, които все още искат в тази страна да има поне малко разум и единомислие при вземане на държавнически решения, да се носи отговорност от тези, които подвеждат, лъжат и заблуждават институциите.

Светлозар Асенов

Със съкращения, заглавието е на ЗЕМЯ

*Авторът е полковник от запаса, авиационен инженер, с 35 години служба на високи длъжности в редовете на ВВС и като преподавател

Икономика

Култура

Спорт

Ще спечелим финала, закани се босът на Локомотив (Пд)

Ще спечелим финала, закани се босът на Локомотив (Пд)

Срещу Септември футболистите мъчиха терена, ще си платят пътя до Пловдив, сподели Христо Крушарски

Президентът на Локомотив (Пловдив) Христо …

Прочети още:

Loading...

Свят

Земеделие